Webbtips

QR-koder– varför man borde skaffa

Idag finns det otroligt många sätt att nå ut med sin information på. Det finns internet, tidningar och sociala media. Det är otroligt viktigt för företagen att hänga med i utvecklingen för att man ska överleva. QR-koder är ett superbra och enkelt sätt för företag att nå ut med information. Det kan användas av både företag och andra som vill nå ut med information på ett sätt som gör att många kan ta del av den.

Fördelar med QR-koder

Det finns många fördelar med att skapa QR-koder bl.a. via https://skapaqrkod.nu och sådana förenklar vardagen för företagare varje dag. Följande fördelar finns bland annat:

  • QR-koder är mycket användbara när ett företag ska marknadsföra och behöver nå ut med mycket information. De leder till mer information i digitalt format i form av instruktionsfilmer eller texter.
  • En QR-kod förenklar ett köp. Genom att placera en QR-kod i en reklamannons kan företaget direkt länka till produkten, information om produkten, om den finns i butik eller inte. Genom att kunden leds direkt till webbshoppen finns det mycket som talar för att kunden kommer köpa produkten direkt eftersom den fått all tillgänglig information utan att anstränga sig. Kunden kan alltså vidta åtgärder direkt.
  • Med QR-koderna går det enkelt att följa upp statistik, mäta antalet sökningar och annan aktivitet. Koden kan innehålla mycket information och marknadsföringen blir mycket mer integrerande genom att kunden kan välja att delta aktivt med budskapet.

Mångsidigt hjälpmedel

Koderna kan användas var som helst och gör dem extremt mångsidiga. De kan finnas i Tv-reklam, skyltar, visitkort, tidskrifter, förpackningar osv. En individ behöver inte mer än 15 sekunder för att ta fram telefonen, öppna kameran och skanna av koden. Eftersom kunden inte behöver göra så mycket är QR-koder effektiva hjälpmedel för att sprida information. Så länge en kund har möjligheten att skanna koden kommer den troligtvis att göra det och på sätt ökar chansen att lyckas med kampanjen. QR-koder är ett enkelt sätt för företag att hänga med i utvecklingen på och visar på att man som företag är villig att nå ut till sina kunder på ett enkelt sätt.