Hemsidor och digital innovation

Så väljer du mobilabonnemang för barn

När det är dags att skaffa mobil för första gången finns också anledning att göra viss efterforskning vad gäller abonnemang. De flesta operatörer har mobilabonnemang för barn, speciellt utformade för att möta behoven hos såväl barnen som deras föräldrar. I den här artikeln ges en överblick av några av de vanligaste karaktärsdragen hos denna typ av abonnemang.

Att tänka på vid jämförelse av abonnemang

Det finns många jämförelsesajter som kan assistera med insamlande av relevant information angående mobilabonnemang för barn. Precis som vid val av vilket annat abonnemang som helst är det framför allt dessa saker som är viktiga:

  • Täckning. De flesta operatörer har bra täckning i södra Sverige, men för den som bor lite längre norrut är det värt att titta på operatörens täckningskarta för att säkerställa att möjligheten till samtal och internetuppkoppling är obehindrad.
  • Data och samtal. Hur mycket data och samtal som ingår är en annan viktig punkt. Hos de allra billigaste abonnemangen ingår enbart runt 2 GB data. Det är dock inte nödvändigtvis otillräckligt, beroende på hur ofta barnet har tillgång till wi-fi.
  • Pris. Detta är naturligtvis en avgörande faktor för många. Tänk på att kolla om priset som uppges är ett erbjudande som endast gäller ett par månader och i så fall, vad månadskostnaden är därefter.
  • Bindningstid. Om man känner sig bekväm med bindningstid eller ej är en smaksak, men det är alltid en fördel om operatören erbjuder abonnemang utan bindningstid.

Vidare är kundtjänstens tillgänglighet något som kan vara en viktig aspekt. De flesta operatörer har bra hemsidor med vanliga frågor och svar samlade, men ibland behöver man personlig hjälp. Återigen, det är en personlig preferens huruvida man föredrar en operatör med hög tillgänglighet eftersom detta sannolikt avspeglas i månadskostnaden.

Kostnadsspärr – en bra egenskap hos mobilabonnemang för barn

En särskilt bra egenskap för mobilabonnemang anpassade för barn är kostnadsspärrar. Detta innebär att man kan spärra abonnemanget för kostnader utöver den vanliga månadsavgiften. Det påverkar alltså inte möjligheten för barnet att ringa och skicka sms som vanligt, utan säkerställer enbart att inga oförutsedda kostnader, orsakade av till exempel betalsamtal, utlandssamtal och köp av extrasurf, tillkommer. Ibland ingår denna tjänst i abonnemanget och ibland är det en tilläggstjänst – kolla med operatören vad som gäller deras abonnemang.

Nästa Inlägg

Föregående Inlägg

© 2024 Hemsidor och digital innovation

Tema av Anders Norén