Outsourcing är ett sätt för såväl mindre som större företag att få avlastning av olika funktioner. Funktionerna läggs då ut på entreprenad och hanteras av en extern samarbetspartner. Detta gör det möjligt för företaget att växa utan att kostnaden för till exempel kundservice ökar exponentiellt i och med tillväxten. Därmed är leverantörer av outsourcingtjänster hett eftertraktade av tillväxtbolag som vill kunna ta nästa steg i sin utveckling.
Faktum är att de flesta företag runtom i världen i dag använder sig av en eller annan form av outsourcing. Detta har såklart att göra med att det finns många fördelar med att göra detta. Den allra främsta anledningen att outsourca är såklart kostnadsfrågan. Som vi redan har nämnt blir tillväxten med lönsam för ett företag som använder sig av outsourcingtjänster. Detta då de funktioner i bolaget som outsourcas inte har en kostnadskostym som ökar exponentiellt i samma takt som tillväxten, förutsatt att dessa funktioner alltså outsourcas.
Ett annat område där många företag tar hjälp av externa parter är rekrytering och HR. Men även olika delar av marknadsföringen läggs ofta ut på entreprenad. Ett exempel på en sådan funktion är influencer marketing. Dessutom kan även innehållshantering (content management) med fördel outsourcas till en tredje part.
Fördelarna med att köpa outsourcingtjänster av olika slag
Fördelarna med att outsourca olika funktioner i företaget är flera. Genom att köpa outsourcingtjänster kan ditt bolag bland annat:
- Sänka sina kostnader. Den mest uppenbara och tydliga fördelen med att outsourca olika funktioner är på kostnadssidan. Du kan generellt sätt få jobbet gjort till en lägre kostnad men till en bibehållen kvalitet. Detta genom att outsourca vissa funktioner till länder där lönenivåerna är lägre. Det allra bäst är att den lägre kostnaden inte alls behöver innebära att tjänsten håller en lägre kvalitet!
- Öka effektiviteten. Genom att köpa outsourcingtjänster kan du ofta öka effektiviteten i ditt bolag. Ökad produktivitet och effektivitet leder i sig till ett bättre resultat.
- Fokusera på kärnverksamheten. När du outsourcar vissa processer kan du frigöra manskap, tid och energi åt andra delar av verksamheten. Ett större fokus på kärnverksamheten innebär ofta en högre lönsamhet.