Webbtips

Välj rätt tryckeri

Nu för tiden så kan tryckerier vara relativt nischade och när man ska använda sig av ett tryckeri så är det viktigt att välja ett som kommer passa ens behov bäst. Ifall det är stora reklamprodukter som ska tryckas så kan det vara bra att välja ett tryckeri som inriktar sig på lite större produkter. Många tryckerier har även kunnig personal som kan ta fram prover och ge tips om layout och färger. Det kan vara en bra idé att besöka ett tryckeri och prata med personalen för att få bästa möjliga hjälp. Ett av de mest kunniga vi känner till är https://www.tryckstockholm.nu som har lång erfarenhet av branschen och rekommenderas.

Grafisk design

Det som de allra flesta företag behöver hjälp med är den grafiska designen på deras broschyrer, flyers eller reklamprodukter och även här kan oftast ett tryckeri hjälpa till. Många har personal som är utbildade inom grafisk design. För mindre företag kan detta vara väldigt bra eftersom de oftast inte har någon in house som kan ta fram material. Man får dock räkna med att det kostar en del att inte bara anlita ett tryckeri för tryckning, utan för hela processen. Är det mindre och få saker man ska trycka kan det dock vara värt det.

Be att få se prover

Innan man väljer ett tryckeri så är det väldigt bra att be om att få se prover samt eventuella tidigare jobb som de har gjort för andra kunder för att skapa sig en bild av hur slutprodukten kommer att bli. Eftersom de flest tryckerier finns online idag så behöver man inte välja något lokalt, även om det hjälper att ha det nära ifall man har några frågor. Det mesta kan dock skötas via telefon eller mail.

För studenter

För studenter som studerar ett ämne där de kan komma att behöva trycka saker så är det bäst att kolla ifall universitetet eller högskolan har något tryckeri som de får specialpris hos innan man bokar. Man kan spara många kronor genom att använda en speciell rabatt. Samma sak gäller på stora företag. Då kan det vara bra att välja ett tryckeri som man kan samarbeta med ett längre tid framöver och därmed få en eventuell mängdrabatt.